flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Оцінено якість роботи суду адвокатами

30 грудня 2015, 08:33

В Зарічному районному суді м. Суми обговорювались результати анонімного опитування серед адвокатів міста.

Оскільки суд неодноразово був об’єктом дослідження волонтерами груп громадського спостереження, проводилось опитування серед громадян – жителів міста, окремо серед відвідувачів суду, ми вирішили дізнатись як оцінюють роботу суду фахівці в галузі права та проаналізувати їх побажання та зауваження.
Анкети можна було заповнити на веб-сторінці суду, в соціальній мережі Фейсбук, отримати та заповнити безпосередньо в суді та залишити в скриньці. Крім того, анкети направлялись до Центрів з надання безоплатної правової допомоги та на адресу Сумської обласної колегії адвокатів.

Всього в анкетуванні взяли участь 44 респонденти, що займаються адвокатською діяльністю. Запропонована респондентам анкета умовно містила два блоки питань: 1. Основна частина - оцінювання за вимірами якості. 2. Зміни та рекомендації.
Підсумки анкетування свідчать про належний в цілому рівень організації роботи Зарічного районного суду м. Суми, доступність та відкритість суду для відвідувачів та професіоналізм працівників суду, що в свою чергу підтверджується оцінкою якості роботи суду відвідувачами середнім балом 4 по 5-ти бальній шкалі.
І все ж таки, поряд з позитивним відгуками, були і незадовільні, тому нам звісно є над чим працювати. І саме негативним оцінкам та зауваженням, а також пошуку шляхів вирішення проблем була присвячена нарада, що відбувалась в суді.

Більшість респондентів також висловили свої погляди щодо того, які на їх думку зміни необхідні для покращення роботи суду, зокрема:
1) створення комп’ютеризованих кімнат для роботи адвокатів, юристів;
2) удосконалення пандусів та розміщення підлокітників для людей з обмеженими можливостями;
3) збільшення місць для очікувань;
4) збільшення місць для ознайомлення з матеріалами справи;
5) покращення освітлення у місцях складання процесуальних документів;
6) забезпечення сторін процесу зручними місцями під час судових засідань;
7) збільшення кількості залів судових засідань;
8) збільшення кількості суддів суду;
9) збільшення заробітної плати суддям;
10) підвищення кваліфікації деяких суддів;
11) виключення тиску прокурорів на суддів;
12) перенесення кабінетів канцелярії на перший поверх;
13) необхідність врахування зайнятості в інших процесах;
14) дотримання строків розгляду справ.
Кожна пропозиція була обговорена та по ній прийнято відповідне рішення. Про що далі детальніше:

Стосовно пунктів 1-4, 6, 7, 12.

Більшість невдоволення викликає недостатня забезпеченість суду приміщенням та проблеми, які з цього витікають, неналежне забезпечення комп’ютерною технікою, незручним розташуванням канцелярій, тобто всі питання, пов’язані з вкрай низьким фінансуванням.
І це дійсно так. Вже багато років керівництво суду звертається до судової адміністрації та органів місцевої влади з приводу вирішення проблеми недостатньої площі, що займає суд. Зарічний районний суд м. Суми розташований на 3-му - 5-му поверхах 5-типоверхової будівлі, що просто унеможливлює перенесення канцелярій на перший поверх, оскільки його займає інший суд.
І це не єдина проблема: в суді не вистачає залів судового засідання (5 залів на 14 суддів), не вистачає робочих кабінетів (секретарі деяких суддів мають робоче місце в залі судового засідання, а деякі судді ділять свій кабінет разом з помічниками), відсутнє окреме приміщення для роботи з матеріалами справ (особи знайомляться з матеріалами в приймальнях суддів, а в деяких приймальнях - на приставних стільцях, оскільки площа кабінету не дозволяє встановити окремий стіл).
Найсумніше те, що займаючи верхні поверхи будівлі доступ до Зарічного районного суду м. Суми маломобільним групам населення закінчується на 1-му поверсі і тому судові засідання з такими учасниками процесу можемо проводити та проводимо лише в прибудові, а можливість здати чи отримати документ забезпечуємо на 1-му поверсі (відповідальна особа суду за телефонним дзвінком спускається та приймає чи видає документ).
На всі наші зверненні із року в рік з цього приводу відповідь завжди одна – відсутність належного фінансування.
Враховуючи, що підняті в наших зверненнях проблеми вже тривалий час залишаються невирішеними, а також враховуючи висловлені в анкетах зауваження, за результатами обговорення було прийнято рішення провести на початку 2016 року нараду для пошуку можливих шляхів вирішення питань забезпечення належних умов діяльності суду та доступу мало мобільних груп населення, на яку запросити представників судової адміністрації, органів місцевої влади та громадських організацій інвалідів.

До пункту 5.

Щодо покращення освітлення у місцях складання процесуальних документів, то з цією метою було визначено відповідальну особу – судового розпорядника, який слідкуватиме за тим, щоб в робочий час при присутності осіб в коридорах суду всі лампи були ввімкненими та в той же час, з метою економії та недопущення марного витрачання електроенергії, в обідню перерву та після закінчення робочого часу освітлення було виключено.

До пункту 10.

Щодо необхідності підвищення кваліфікації суддів, то саме з цією метою в суді було запроваджено спеціалізацію, щоб суддя міг приділяти більше уваги розгляду справ лише за певним видом судочинства і вже наявні позитивні результати з цього приводу і є сподівання на подальше покращення якості винесених рішень після розгляду суддями всіх справ, що були розподілені між ними до запровадження спеціалізації в суді та ще залишаються нерозгянутими.
Окрім того, саме з метою підвищення кваліфікації, вирішення проблемних питань, що виникають в процесі роботи, устаткування єдиної практики в суді, обговорення судових рішень, переглянутих в апеляційній та касаційній інстанціях, з метою вивчення остаточних рішень Верховного Суду України та рішень Європейського суду з прав людини, головою суду кожної неділі щовівторка та щоп’ятниці проводяться заняття та виробничі наради. Судді намагаються відвідувати та брати участь у всіх семінарах, що проводяться для суддів Сумської області, а також запрошувати суддів Апеляційного суду Сумської області та звертатись до них і судів вищих інстанцій письмово за наданням методичної допомоги.

До пункту 11.

З приводу виключення тиску прокурорів на суд, то дане питання було додатково обговорено та звернута увага суддів на необхідність реагування та повідомлення Ради суддів України про кожний випадок тиску чи навіть спроби тиску на суд. Також наголошено на недопущення суддями не процесуального спілкування з прокурорами, адвокатами та іншими учасниками процесу.

До пункту 13.

Щодо необхідності врахування зайнятості в інших процесах, то це питання також було обговорено з суддями та вирішено, якщо це не призводить до порушення розумних строків розгляду справ та не несе негативний вплив на інших осіб, що беруть участь у справі, по-можливості, узгоджувати дати слухань з учасниками процесу.
Також було прийнято рішення про зобов’язання працівників апарату суду повідомляти учасників процесу в телефонному режимі про відкладення слухання справи, якщо про це стало відомо завчасно (наприклад, з причин хвороби судді, раптового відрядження тощо) з метою економії особистого та робочого часу громадян, а також їх коштів на проїзд до суду.

До пункту 14.

Щодо дотримання строків розгляду справ, то це питання є найболючішим, оскільки дійсно має місце і як з причин великої завантаженості суддів (судді призначають на кожен день від 10 до 20 судових засідань і в більшості випадків не вдається з причин, що не залежать від суду, розглянути справи за одне судове засідання, в той же час суддя щоденно отримує в своє провадження від 10 і більше справ), так і з причин, що не залежать від суду. Неявка учасників процесу – найпоширеніша причина відкладення судових засідань. В той же час всі справи, що тривалий час не знаходять свого вирішення, тримаються на контролі у голови суду та кожного тижня обговорюються з суддями на оперативних нарадах.
Зарічний районний суд м. Суми буде і надалі цікавитись та прислуховуватись до думки громадян з питань покращення якості своєї роботи та необхідності внесення змін в її організацію.
Дякуємо всім учасникам анкетування за небайдужість, об’єктивну оцінку та критику. Ваша оцінка є стимулом для покращення нашої роботи та допомагає визначити пріоритети для змін.

З детальним аналізом результатів проведеного анкетування можна ознайомитись за посиланням: zr.su.court.gov.ua/sud1805/vzamzmi/1/