flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

29 лютого 2020 рік. Захист прав споживачів. Підсумки чергової зустрічі в рамках проекту «Вас чекають в суді». Із відеосюжетом

29 лютого 2020 року в Зарічному районному суді м. Суми  відбулась чергова зустріч в рамках проекту «Вас чекають в суді». Тема зустрічі: «Захист прав споживачів».

У зустрічі приймали участь голова Зарічного районного суду м. Суми Ганна Шелєхова, головний спеціаліст відділу забезпечення роботи контактного центру Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Сумській області Яна Кравець, головний спеціаліст Відділу торгівлі, побуту та захисту прав споживачів СМР Тетяна Горбатенко, головний спеціаліст управління захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби у Сумській області Тетяна Язикова.

Голова суду звернулась до присутніх з вступним словом і наголосила, що від купівлі неякісного товару ніхто не застрахований. Проте, не всі знають як діяти та куди звертатися у разі порушення прав споживачів.

Нормативно правові акти, які регулюють питання захисту прав споживачів є Цивільний кодекс України, Закон України «Про захист прав споживачів» від 12.05.1991 № 1023-XII, Постанова КМУ № 172 від 19.03.1994 р. «Про реалізацію окремих положень Закону України « Про захист прав споживачів»».

Представниця Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Сумській області Яна Кравець розповіла про правила покупок через інтернет.  Зазначила, що купівля товару через інтернет - це договір, укладений на відстані за допомогою засобу дистанційного зв’язку.  

При купівлі товару через інтернет необхідно звертати увагу на добросовісність та репутацію продавця; відомості про товар та виробника; умови доставки та оплати товару; наявність гарантійного талону на товар тощо. По можливості не перераховуйте всю суму оплати за товар наперед, якщо продавець таки вимагає сплату частини або всієї суми коштів, скористайтеся окремою кредитною карткою та обов’язково зберігайте всі документи, що підтверджують зв’язок із продавцем та факт оплати товару.

Ганна Шелєхова акцентувала увагу, що для купівлі товару через інтернет краще мати окрему картку з установленим лімітом. Адже трапляються випадки коли недобросовісні продавці, шахрайськими діями знімали гроші, які були наявні на картці. Також слід бути обачливими, якщо продавець змінює свою IP-адресу, має негативні відгуки в соціальних мережах.

Яна Кравець зазначила, що покупець має право розірвати укладений через інтернет договір і повернути товар протягом 14-ти днів з моменту одержання товару. Будь-які витрати, пов’язані з поверненням продукції, покладаються саме на продавця. Якщо ж купували річ за подарунковим сертифікатом, то повернути товар в такому випадку може виявитися дуже непросто, оскільки законодавчо це питання не врегульоване. Але варто пам’ятати, що не весь товар підлягає поверненню, який саме- зазначено в Постанові КМУ «Перелік товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню)» від 19 березня 1994 р. N 172 (продовольчі товари, лікарські препарати, перуки,  друковані видання, предмети сангігієни, ювелірні   вироби   з   дорогоцінних  металів тощо).            Головний спеціаліст Відділу торгівлі, побуту та захисту прав споживачів СМР Тетяна Горбатенко розповіла, що покупець має право вимагати у продавця інформацію про товар, відомості про умови зберігання, гарантійні зобов’язання виробника тощо.           При купівлі товару варто обов’язково вимагати товарний чек, де б Ви не придбавали товар, чи в магазині, чи на ринку. Якщо чек не дають - краще не купуйте, адже наявність чеку доводить, що ви купували певний товар в певному місці і може допомогти захистити права споживача.

Якщо товар не задовольнив споживача за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням, то споживач має  право обміняти його протягом 14 днів на аналогічний товар,  у продавця.

У разі придбання товару неналежної якості протягом встановленого гарантійного строку споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством, має право вимагати:

1)пропорційного зменшення ціни;

2) безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;

3) відшкодування витрат на усунення недоліків товару.

А у разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації товару, споживач має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:

1) розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми;

2) вимагати заміни товару на такий же товар або на аналогічний, з числа наявних у продавця.

При пред'явленні споживачем вимоги про безоплатне усунення недоліків товару вони повинні бути усунуті протягом 14 днів з дати його пред'явлення або за згодою сторін в інший строк. На письмову вимогу споживача на час ремонту йому надається (з доставкою) товар аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) незалежно від моделі. Для цього продавець, виробник зобов'язані мати обмінний фонд товарів. Перелік таких товарів визначено в  Постанові КМУ N 172  від 19 березня 1994 р. Варто пам’ятати, що за кожний день затримки виконання вимоги про надання товару аналогічної марки та за кожний день затримки усунення недоліків споживачеві виплачується неустойка відповідно в розмірі одного відсотка вартості товару.

Головний спеціаліст управління захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби у Сумській області Тетяна Язикова розповіла про основні завдання, обов’язки  та функції управління.

Доповідач зазначила, що в разі  порушення прав споживача, або в разі не надання послуги, або ця послуга неналежної якості- можна звернутися до Держпродспоживслужби у Сумській області з письмовою заявою. Спеціалісти управління, в межах своєї компетенції, допоможуть розібратися в ситуації та надати допомогу.

Суддя-спікер Ганна Шелєхова зазначила, якщо порушені права споживачів не вдалося вирішити в позасудовий спосіб, то можна звернутися до суду з позовом для захисту своїх прав. Споживач, право якого порушене і який у зв’язку саме з цим подає позов,  звільняється від сплати судового збору. Також позови про захист прав споживачів можуть пред'являтися за зареєстрованим місцем проживання чи перебування споживача або за місцем заподіяння шкоди чи виконання договору.

Була звернута увага присутніх на обов’язок доведення в суді своєї позиції, надання належних доказів, адже суд за власною ініціативою збором доказів не займається, а за вмотивованим клопотанням може сприяти їх витребуванню. При розгляді даної категорії справ доказами в обґрунтування своїх доводів можуть бути крім іншого також покази свідків та експертів, висновки експертиз тощо.

Голова суду навела судову статистику щодо кількості розглянутих справ. Так, Зарічним районним судом м. Суми у 2018 році було розглянуто 51 справу щодо порушених прав споживачів, з них 24 було вирішено на користь громадян. У 2019 році було розглянуто 38 таких справ, на користь споживачів було винесено 16 рішень. 

Лектор розповіла про судову практику розгляду справ щодо захисту прав споживачів. Навела приклади з судової практики.

Учасники зустрічі приймали активну участь в обговоренні теми, на поставлені питання лектори надавали відповіді.

Присутні подякували за організацію заходу. А ми, у свою чергу, вкотре звертаємося до громадян! Якщо Ви маєте змогу і бажання приймати участь у подальших зустрічах, якщо у Вас є цікаві та актуальні теми для обговорення – надсилайте їх на нашу електронну адресу: stat@zr.su.court.gov.ua. Будемо вдячні також за конструктивні пропозиції щодо покращення нашої подальшої роботи в рамках проекту.

Інформаційно:

У разі порушення прав споживачів можна звернутися:

        -    до управління захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби у Сумській області за адресою: м. Суми, вул. Гамалія, 25, гаряча лінія захисту споживачів -

(0542) 77-90-46.

Відеосюжет на телеканалі UA:Суми за посиланням: https://suspilne.media/17257-u-kirovogradskij-oblasti-bila-mostiv-vstanovluut-obmezuvalni-znaki/.